آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي

آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

 

موقعیت جغرافیایی

شهر ونیز هم سطح دریا می‌باشد و دارای ۱۱۸ جزیره، بعضی از این جزایر به هم به وسیله پل متصل می‌باشند و بعضی دیگر مجزا.

قسمت تاریخی ونیز که درمرکز شهر ونیز قرار دارد به طور سنتی و از قدیم به شش قسمت تقسیم شده. این مناطق شش گانه عبارتند از درسودورو، سانتا کروچه، سن پلو، سن مارکو، کانا رجو، کاستلو. این مناطق در دو طرف کانال گراند یا کانال بزرگ قرار دارند که حدود ۱۵۰ کانال کوچکتر را به هم وصل می‌کند.

جزایر مهم دیگر که بخشی از ونیز به حساب میایند عبارتند از:

مورانو که به خاطر هنر شیشه سازی معروف است.

بورانو که به خاطر توری بافی و همچنین خانه‌های رنگارنگ معروف است.

تورچلو که گفته می‌شود قدیمی ترین جزیره در این منطقه می‌باشد از نظر سکونت.

لیدو که دارای دوازده کیلومتر طول می‌باشد و به خاطر ساحل زیبا و آرامش معروف می‌باشد.

 

موقعیت جغرافیایی
شهر ونیز به صورت امروزی در سال ۸۰۰ بعد از میلاد با پیشینه زیستی ماقبل تاریخ به وجود آمد.
تالاب ونیز در سال ۸۰۰ بعد از میلاد مسیح کم کم شکل امروزی را به خود گرفت قبل از ان هم با توجه به منابع غنی برای شکار و ماهیگیری افرادی می‌زیستند به طور پراکنده، طبق شواهد تاریخی در زمان قبل از رومیان نیز تمدنی با مشاغلی از قبیل ماهیگیری، تولید نمک و حمل و نقل دریایی در این منطقه وجود داشته. با آمدن رومیان به این منطقه مشاغل رونق بیشتری می‌گیرد و بنادر ساخته می‌شود (کیوجا) اولین بندر ساخت رومیان است در نزدیکی ونیز.. آثار متعددی که هنوز هم پای بر جاست در همین دوران ساخته می‌شود و بنا بر شواهدی رومیان از ونیز به عنوان تفرج گاه برای تعتیلات نیز استفاده می‌نمودند. بنا بر نظر کرونیکن آلتیللانته تاریخ نویس قرن ۱۱ میلادی، برای اولین بار در ۲۵ مارس ۴۲۱ با افتتاح کلیسای سن جاکومتو بر روی پل ریآلتو شهر ونیز به طور رسمی ایجاد شد بعد‌ها ساکنان نواحی اطراف با پناه آوردن به ونیز بعد از حملات مکرر لونگو باردی‌ها در سال میلادی ۵۶۸ به جمیعت شهر افزودند.

مَد یا بالا آمدن آب دریا

بالا آمدن آب دریا به غیر از مد معمولی می‌باشد بدین معنی که در ونیزبه ویژه در بهار و پاییز سطح آب به اندازهٔ بالا میاید که رفت و آمد را مختل می‌کند و کوچه پس کوچه‌های شهر پر از آب می‌شود درست مانند سیل. مد معمولی هنگامی که با طوفان و امواج همراه باشد موجب بالا آمدن آب بیش از از حد معمول می‌شود که این مساله در ونیز یک مساله عادی می‌باشد و همه به ان عادت دارند. از سال ۲۰۰۳ به این طرف پروژه عظیم سد دریایی متحرک که در نوع خودش بی نظیر می‌باشد در دست اجرا می‌باشد تا بدینوسیله با این پدیده بالا آمدن آب مبارزه کنند

آب و هوای

دارای آب و هوای مدیترانهٔ می‌باشد در زمستان‌ها به حداقل ۳ درجه بالای صفر به طور متوسط می‌رسد و در تابستان‌ها متوسط دمای هوا ۲۴درجه بالای صفر. رطوبت هوا نیز بالا می‌باشد.

 

 

 

ونیز، شهر کانال‌های آبی، شهر رؤیاها، شهر بالماسکه... ونیز را در دنیا با کانال‌های آبی و آبراه‌هایش می‌شناسند.

 

 

 ونیز، شهر روی آب است. خیلی از قسمت‌های شهر ونیز واقعاً در آب غوطه‌ورند و درِ بسیاری از خانه‌ها رو به قایق‌های پارک شده در کنار دیوارهای فرورفته در آب باز می‌شوند. این شهر، خیابان و بزرگراه و ماشین ندارد. در کانال‌های اصلی شهر قایق‌های مسافربری بزرگ همانند مترو و اتوبوس‌های شهری، ایستگاه به ایستگاه مسافران را جابجا می‌کنند. ونیز واقعاً شهر روی آب است.

 

 ونیز را در دنیا با قایق‌های مخصوص و سنتی‌اش نیز می‌شناسند. نام این قایق‌ها گوندولاست و از مراسم عروسی گرفته تا سوگواری از آن‌ها استفاده می‌کنند. این قایق‌ها با وجود ظرفیت محدود و کرایه‌ی بالاترشان، برای زیر پا گذاشتن آبراه‌های ریز و درشت شهر، مورد علاقه‌ی گردشگران ونیز است.

 

 ونیز تنها شهر اروپایی بدون اتومبیل است!

 

 ونیز شهری‌ است با کوچه پس‌کوچه‌های باریک و تودرتو. به مرکز شهر که رسیدید نقشه‌تان را در جیب‌تان بگذارید و در کوچه‌های باریک و عجیب‌اش قدم بزنید. نگران گم شدن‌تان نباشید، بالاخره سر از یک میدان پر توریست، مثل میدان سن مارکو با همه توریست‌ها و همه کبوترهایش، یا بندرگاهی یا ایستگاه کشتی‌های داخل شهری درخواهید آورد. این گشت و گذارها برای تنفس روح این شهر لازم است، برای دیدن ساکنینی که با قایق‌شان از خرید روزانه به خانه برمی‌گردند، قایق را به ستون‌های خانه می‌بندند و به پله‌های غوطه‌ور در آب پا می‌گذارند... همچنین برای شنیدن صدای ساز نوازندگان دوره‌گرد که در کوچه‌های باریکِ شهر می‌پیچد.

 

مارکو پولو، جهانگرد مشهور اهل ونیز بوده و نامش را روی فرودگاه بین‌المللی شهر گذاشته‌اند. خانه‌اش که خانه‌ای است قدیمی در جایی به دور از هیاهوی گردشگران، پایه‌هایش هنوز توی آب و برپاست. در ونیز نام مارکو پولو و آنتونیو ویوالدی را زیاد می‌شنوید. از جلوی گالری‌ها و موزه‌های زیادی رد می‌شوید، کاخ قدیمی ریاست جمهوری در حاشیه میدان را می‌بینید و زندان بزرگ قصر را.

 

 ونیز شهر جشنواره‌ها و کارناوال‌ها نیز هست. برای مثال جشنواره‌ی فیلم ونیز در اواخر اگوست، هر سال یکی از اتفاقات مهم دنیای فیلم و هنر است. کارناوال مشهور ونیز هم که در ماه فوریه در تمام شهر برپاست، از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کارناوال‌های جهان است. این کارناوال به کارناوال ماسک‌ها نیز مشهور است. همان ماسک‌هایی که شاید در Eyes Wide Shut دیده باشید. ماسک‌های آن فیلم را نیز هنرمندان این شهر ساخته‌اند.

 به‌غیر از ماسک‌ها، کریستال‌های ونیزی هم شهرت فراوان دارند و طرز ساخت‌شان دیدنی‌است. این کریستال‌ها را هنوز با روش سنتی در جزیره‌های اطراف ونیز (مورانو و بورانو) می‌سازند: ظریف وخارق العاده با قیمت‌های بالا.

 

 سفر به ونیز، سفرخیلی ارزانی نیست، اما به هزینه‌هایش می‌ارزد. هزینه‌ی اقامت در یک هتل چهارستاره برای دو نفر حدودا شبی ١٥٠ هزار تومان و بیشتر است. و بسته به این که کدام رستوران را در کدام کوچه و میدان پیدا کنید، یک وعده غذا می‌تواند بین ٢٠ تا٨٠ هزار تومان باشد. بیشتر مسافران ونیز که به دنبال کمتر شدن هزینه‌ی سفرشان هستند، در هتل‌های شهرهای اطراف که ارزان‌تر هستند اقامت می‌کنند. هزینه‌ی رفت و آمد از شهرهای کوچک اطراف ونیز که معروف‌ترین‌شان مستره است، با اتوبوس حدود ٢ یورو می‌شود و طی کردن مسیرش بیش از ١٠ تا ١٥ دقیقه طول نمی‌کشد. هزینه‌ی اقامت بسته به موقعیت مکانی هتل و زمان سفر شما بسیار متغیر است.

 

 ورودی موزه‌ها و گالری‌ها هم نسبت به ایران گران‌تر است؛ و برای هر نیم ساعت استفاده از گوندولا و راهنمایش هم باید بیشتر از ١٠٠ هزار تومان بپردازید. اما همان نیم‌ساعت گردش با گوندولا در آبراه‌های بزرگ و کوچک شهر، خاطره‌ایست که هیچ‌گاه از یاد نخواهید برد. برای رفت و آمد روی کانال اصلی ونیز، می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی آبی که به قیمت کمتری دارند نیز استفاده کنید.

 

توصیه می‌کنیم این‌ها را هم به خاطر بسپارید:

 - هر چه باشد ونیز، ایتالیاست. از پاستاها و پیتزاهای بی‌نظیرش، و از لازانیا و غذاهای دریایی‌اش غافل نشوید.

 - متاسفانه ونیز شهر خیلی خوبی برای خرید نیست. ولی توصیه می‌کنیم نشانی از این شهر رویایی را از سوغاتی‌فروشی‌های فراوان شهر برای خود به خانه ببرید.

 - نوشیدن یک فنجان قهوه با موسیقی زنده در کافه‌های میدان سن مارکو می‌تواند برای شما بیش از ٣٠ هزارتومان هزینه داشته باشد. اگر به هزینه‌های سفرتان فکر می‌کنید، مواظب قیمت‌های بالای کافه‌های میدان باشید.

 

 دیدنی‌های ونیز:

 - میدان سن مارکو

 - عمارت باسیلیکا در میدان سن مارکو

 - کانال اصلی ( گرند کانال)

 - پل دیدگاه، پلی که بین زندان پیومبی و دادگاه پالازا دوچاله قرار دارد و محلی بود برای آخرین دیدار زندانیان با شهر.

 - پل ریالتو ( پونته دی ریالتو)

 - بازار محلی میوه و غذای ریالتو

 - گالری آکادمیا

 - موزه‌ی ونیز

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجنماعیونیزشهر روی ابشهر رویایی
[ ] [ 20:9 ] [ فردانگار ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ